חיות בסכנת הכחדה רשימה של 5 חיות מתוקות שיכולות להעלם

יש חיות רבות שנמצאות בסכנה ממשית להעלם מפני העולם, במאמר הבא מציג – חיות בסכנת הכחדה רשימה קצרה של החיות הכי חמודות שיכולות להיכחד לגמרי. 

חיות בסכנת הכחדה, רשימה של 5 החיות הכי מיוחדות ונדירות בטבע:

קאקאפו 

הקאקאפו הוא התוכי הכי גדול בעולם, התוכי הענק הזה יכול להגיע למשקל של עד כ100 ק”ג והוא חיי אך ורק בניו זילנד.  נכון להיום הוא מצוי היום בסכנת הכחדה מאוד קשה בגלל צייד אדם וטורפים טבעיים. כדי להגן עליהם רובם חיים בפיקוח בארבע איים בסמוך לניו זילנד, באיים אין להם טורפים טבעיים והם נמצאים תחת מעקב קבוע. עקב העובדה כי עונת הרבייה שלהם אינה סדירה, התפתחה אמונה כי לתוכי הגדול יכול לנבא את העתיד. לצערם האמונה לא עצרה את הצייד וכיום ישנו חשש אמתי להישרדותם.

כיום בטבע: לפי המידע שהיה מעודכן בשנת 2012 היה ידוע על פחות מ130 פרטים בכל העולם.

דולפין האירוואדי 

בעקבות המראה המיוחד של הדולפין הזה הוא ניצוד בצורה קיצונית, לדולפין האירוואדי ראש עגול ומעט משונה וחיוך גדול תמידי. הם נוטים לירוק מים ויש להם אופי כריזמטי וכובש. הם נלכדים לצורך מופעי שעשועים בגלל המראה והאופי המושכים ובזכות העובדה כי הם יכולים לשרוד גם במים מתוקים מה שחוסך עלות תחזוקה עבורם. בטבע המעט ששרדו חיים באזורי חוף ובנהרות של אזור דרום מזרח אסיה. 

כיום בטבע: לפי המידע שיש בטבע יש כיום כפחות מ80 פריטים, אך בערך אותה כמות חייה גם בשבי ברחבי אסיה. 

פנדה אדומה

למרות השם לא מדובר בקרובת משפחה של הפנדה הענקית, הפנדה האדומה מצויה בסכנת הכחדה בגלל צייד לא חוקי בשביל פרוותה. בנוסף לצייד בית הגידול של הפנדה האדומה נהרס במהירות לצורכי בנייה ומשארים כי נהרגות 7,000 פנדות אדומות בשנה רק מכריתת יערות. בעיה נוספת היא בהתרבות הזן כיוון שהנקבות מוכנות להזדווג רק במשך יום אחד בשנה. 

נביתן

מצויים כ-200,000 ניבתנים פסיפיים. לניבתן יש שני אויבים טבעיים, מלבד האדם: האורקה ודוב קוטב. דובי הקוטב מתפרצים אל תוככי העדר, מבהילים את הבוגרים, וחוטפים גורים או פרטים חלושים אחרים אך פרטים בוגרים יכולים להרוג את הדוב עם חטיהם, כך שמדובר בהתנהגות מאוד נדירה. האורקות גם מתמקדות בגורים אך יכולים גם לשעוט עם ראשם ולנגח בחוזקה את הניבתן, כך שימות מהר מהמכה. הם עושים זאת כשהניבתנים נכנסים למים לאכול צדפות.

ילידי אלסקה צדים כ-3,000 פריטים מדי שנה. חוקי ארצות הברית וקנדה מגבילים ציידים שאינם מן הילידים, ואוסרים על יצוא השנהב, המשמש ליצירת פסלונים וחריטים. בעצם העוקץ של הזכר משתמשים הילידים להכנת סכינים. באתרים שונים אפשר לקנות שנהב, כביכול מן התקופה שלפני איסור הציד.

מן הניבתנים האטלנטיים נותרו כ-15,000 פריטים, החיים במימי אוקיינוס הקוטב בקנדה ורוסיה, ובמימי גרינלנד. בעבר היו מצויים במספרים גדולים בהרבה.

הסכנות העיקריות של הניבתנים הם ציד אך בעיקר ההתחממות הגלובלית, אשר פוגעת בתנאי מחייתם, באזורי המנוחה שלהם ומאלצת אותם להתאכלס בכמויות באיים בהם הצעירים עלולים להיפגע מבוגרים מסוכנים. התנאים הקשים גם יוצרים תנאי רעב ותשישות לבוגרים ולגורים. שניים מתוך שלושת תת-המינים נמצאים בסיכון גבוה בעוד שהתת-מין שלחופי האוקיינוס השקט לא נכלל ברשימה.

כיום בטבע: עד כמה שידוע לנו כיום ישנם רק כ-15,000 פריטים בטבע.

אוקאפי 

עוד שילוב מעניין ונדיר בין שני בעלי חיים הוא האוקאפי, הידוע גם כ”ג’ירף היער” או כ”חד קרן אפריקני”, אך קיבל את שמו ה”רשמי” מהצורה שבה הוגים אותו ילידי אפריקה.

זהו בעל חיים מפוספס וארוך צוואר, הנראה כהכלאה בין זברה לאנטילופה ושוכן בלב יערות הגשם של קונגו. לאוקאפי לשון ארוכה, המגיעה עד לעיניו ולאוזניו ומיועדת לאיסוף מזון ולגירוש חרקים מעצבנים. למרות שהוא בן משפחתה החי היחיד של הג’ירפה, צווארו אינו ארוך כמו שלה והוא נמוך ממנה בהרבה.

למרות שהוא בעל חיים גדול יחסית, וחרף העובדה שהיה מוכר לילידים (שנהגו לצוד אותו מימים ימימה), גילה העולם המערבי את האוקאפי רק בתחילת המאה ה-20 וגם כיום רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור אליו. מה שאינו נסתר הוא הציד המתמשך ממנו סובל האוקאפי, הצמצום בשטחי המחייה שלו עקב כריתת היערות והטורפים הרבים האורבים לו בג’ונגל. כל הללו הביאו את איגוד השימור העולמי (IUCN) להגדיר את הייצור המופלא הזה בשנת 2013 כ”נתון בסכנת הכחדה”, והוא מוגן ומהווה סמל לאומי בקונגו. רוב הפרטים בעולם, שמספרם מוערך בכ-20 אלף בלבד, חיים בשמורה מיוחדת הנמצאת גם היא בקונגו ומפוקחת באמצעות פרויקט שימור עולמי.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button